Тенденциите при дейта центровате през 2021

17.08.2021 122 0

Вече сме доста напред във втората половина на годината и нещата са доста динамични. Светът е много по-различно място спрямо миналата година и още повече, ако сравняваме с две години по-рано. Сега има още повече предизвикателства за решаване и изглежда, че те се натрупват едно върху друго. Въпреки всичко, шоуто трябва да продължи. Иновациите трябва да продължават и това е важно както за индустрията, така и за икономиката.

Същото важи и при центровете за данни. Те винаги са били важен актив в ИТ индустрията, но заради пандемията станаха безценни. След като милионни хора започнаха да работят от разстояние, те откриха предимствата на клауд услугите, приложенията и технологиите. А кой е гръбнакът на клауда? Дейта центърът, разбира се. Няма значение дали е публичен или частен, центърът за данни сега е по-важен от всякога и следователно иновациите и тенденциите около него ускориха темпото си значително.

Какви са последните тенденции при центровете за данни? Какво се случва през 2021г.? Нека да разберем, като разгледаме някои от най-интересните трендове. Някои от тях не са нови, а се случват от доста време, но постепенно стават все по-важни.

Автоматизация

Дейта центровете стават все по-големи и сложни. Те могат да приютяват множество много различни услуги и технологии, които изискват специфични умения и подход. Всичко това се случва на фона на сериозна липса на квалифицирани служители. Недостигът на кадри е проблем, който няма да бъде решен скоро. А наличните служители трябва да спазват много от рестриктивните мерки и поради тази причина голяма част от тях работят предимно от разстояние.

Резултатът е, че няма достатъчно хора на място, които да решават проблеми, да работят по поддръжката на машините и да добавят нов хардуер. Затова автоматизацията е ключова. Качествените автоматизирани системи могат да помогнат с конфигурирането на хардуера, да следят статуса, да помагат за обработката на сигнали за проблеми, да управляват скалирането на услуги и управлението на ресурси. По-сложните системи могат дори да решават някои от проблемите и да дават предупреждения, когато засекат индикации за потенциални проблеми. Всичко това освобождава администраторите да работят по други задачи, вместо да прекарват време в преглеждането на логове или за други рутинни и повторяеми задачи, като конфигуриране на хардуер, настройки, мащабиране и т.н.

А вече има и още по-амбициозни проекти. Роботите постепенно навлизат и в центровете за данни. Те могат да помагат в охладителните системи, да инсталират хардуер, да прокарват връзки и дори да извършват бърза смяна на хардуер. Първоначално тези роботи ще са управлявани от служители от разстояние. Всички знаем обаче, че е въпрос на време преди те да стават все по-автономни. Според доклада за състоянието на дейта център индустрията на AFCOM за 2021 г., над 40% от компаниите с дейта центрове планират да използват роботи и функции за автоматизация за мониторинг и поддръжка на центровете си в рамките на следващите три години. А 16% казват, че вече използват такива технологии.

Управление от разстояние

Като говорим за служители от разстояние, управлението от разстояние също е задължително. Тук възможностите са сякаш безкрайни. Има много готови решения, но друг вектор са персонализираните платформи. Те предлагат повече възможности за специфични конфигурации и опции, които да отговарят на спецификите на всеки конкретен дейта център. Подобен подход ще даде на администраторите възможност да вършат повече неща от разстояние и ще облекчи поне малко недостига на кадри.

Разбира се, тук сигурността веднага става важна тема. Трябва да се гарантира, че връзките и администраторите са добре защитени и няма да бъдат компрометирани от хакери. Това ще бъде голяма битка и тук VPN, двуфакторната автентикация, хардуерните ключове и всички останали мерки за сигурност стават много важни. Допълнителното обучение на служителите също е препоръчително, за да могат както администраторите, така и целият персонал на центъра за данни да са в крак с последните тенденции при мерките за сигурност и актуалните заплахи. Звучи познато и често повтаряно и има причина. Въпреки че в продължение на години експертите постоянно „натякват“ тези неща, повечето пробойни в сигурността все още са следствие предимно на човешкия фактор.

Изкуствен интелект

Това е друга тенденция в сферата на поддръжката и управлението на центровете за данни. Използването на изкуствен интелект (AI) и машинно обучение може да направи голяма разлика тук. Разбира се, AI ще играе и роля в автоматизацията на дейта центровете. Защо тогава го разглеждаме отделно? Защото е много обхватна и сложна тема. Разработването на AI е наука, изкуство и бизнес индустрия за трилиони долари (в бъдеще), която едва сега прохожда.

Освен това тук няма да се концентрираме върху автоматизацията и поддръжката. Ще обърнем внимание върху анализите и предвиждането на различни сценарии. Представете си, ако имате експерт за вашия дейта център, който може да предвижда не само кога ще има пикови натоварвания, но и кои ресурси да се подсилят. Или да може да засече кибератака и да предприеме мерки в реално време, след това да анализира системата и да поправи проблема, за да не се повтаря. Проактивните решения и действия ще са ключов фактор, който ще открои изкуствения интелект от всички други форми на управление и контрол на центровете за данни.

Data center-as-a-Service

Когато компаниите по света трябваше да преместят дейността си в клауда за една нощ, много от тях осъзнаха, че това не е толкова лесно. Много фирми откриха, че използването на дейта център не само не е опасно или страшно за бизнеса им, а дори е от полза. Проблемът е, че изграждането и поддръжката на дейта център е доста скъпа дейност. Това не е нещо, което малките, средните и дори доста от големите компании могат да си позволят. А и не е нужно.

Тук е мястото на Data Center-as-a-Service (DCaaS) – дейта център като услуга. Вече има много клиенти, които имат интерес да разполагат с дейта център и това дава възможност за нов източник на доходи на компаниите, които предлагат такива услуги. Например да си имате дейта център, но без големите разходи и проблеми. Звучи като добра сделка. Друга възможност са споделени центрове за данни, където има само няколко клиента, които се знаят кои са и си споделят разходите и отговорността.

Колокация

Разбира се, DCaaS или споделянето на дейта център, макар да е чудесно, ще бъде доста скъпо удоволствие. Колокацията е по-достъпна алтернатива. Може да използвате възможностите на дейта центъра, но със собствен хардуер или да наемете машина, която вече е инсталирана. И в двата варианта получавате всички предимства на дейта център, без проблемите за сградата и инфраструктурата. Отговаряте само за собствения си хардуер там.

В повечето случаи колокацията се използва като бекъп, но благодарение на пандемията и възхода на работата от дистанция, стана и начин за разполагането на ресурси на различни места, така че всички служители навсякъде да имат бърз и сигурен достъп до фирмената мрежа. Чрез този подход може да изградите фирмена инфраструктура на световно ниво без огромните разходи и инвестиции, които са нужни за частните дейта центрове.

Edge

Edge сървърите са сравнително нов подход и затова около тях има доста ентусиазъм. Първоначално имаше и скептицизъм дали ще могат да изпълнят големите обещания и очаквания. Ограничителните мерки и резкият скок на работата от дистанция стана своеобразен пример за ползите на Edge. Затова компании като Dell, HPE и други започнаха да инвестират усилено в разработката на Edge хардуер и продукти. А Amazon Web Services и други доставчици на клауд услуги също започват да обръщат внимание на Edge и това е само началото.

Gartner прогнозира, че до 2025 г. 75% от генерираните от корпорации данни ще бъдат обработвани чрез Edge, т.е. „на ръба“. Това ще се отрази на индустрията и ще привлече огромно внимание върху сигурността, ефикасността и връзките. Означава ли, че това ще е краят на обикновения център за данни? Изобщо не. Той ще продължи да е мястото за съхранение на информацията, както и ще обработва по-сложните и „тежки“ процеси. Edge ще бъде добре-дошъл помощник и асистент на дейта центъра. Той ще се справя с обработката на данни в реално време, особено за IoT устройства, което ще помогне за намаляване на натоварването и „задръстването“ на данни по мрежата и при дейта центровете.

Процесорни иновации

Хардуерът при дейта центровете също се променя и развива. Intel, AMD, Nvidia и други производители са в разгорещено състезание за създаването на нови технологии и разработки за дейта центрове. Intel, например, залага на своето трето поколение процесори Xeon Scalable, но засега изглежда, че нещо липсва. AMD от друга страна записва бавен и стабилен възход. През първата четвърт на годината компанията записа 8.9% пазарен дял при процесорите за сървъри. Това е все още далеч от Intel, но е ръст, докато Intel записва спад.

Една от причините за това са сървърните процесори на AMD EPYC Milan. Те претендират за процесорите с най-голяма производителност в индустрията в момента. Друга причина е възходът на ARM процесори за дейта центрове. Тук Nvidia инвестира много ресурси и полага усилия през 2023 г. да пусне новия си ARM процесор за сървъри Grace. Компанията има за цел огромни скокове в производителността – до 10 пъти по-бърза работа с изкуствен интелект спрямо топ моделите EPYC на AMD.

Енергия на място

Един от големите проблеми на дейта центровете е консумацията на енергия. Тези големи звена имат много хардуер, който обработва голямо количество информация всеки ден, без почивка. Всичко това изисква и охлаждане. Трябва да добавим и още енергия за инфраструктурата, системите за сигурност, местата за служителите и още много. А са и нужни допълнителни източници на енергия в случай на бедствие, авария и т.н.

Както се вижда, това е доста сложна и скъпа тема. Затова е популярна тенденция дейта центровете да имат начин да генерират енергия на място. За това има много възможности – горивни клетки, генериране на „зелена“ енергия, както и смесване на няколко подобни технологии на едно място. Разбира се, от голямо значение тук е местоположението на центъра за данни, за да може да се възползва от съответните устойчиви ресурси, които са налични.

Все по-зелен и по-зелен

Голямата консумация на енергия означава повече парникови емисии. Освен това охлаждането има нужда от много вода. Трябва да добавим и всички материали и химикали, които могат да бъдат намерени в центровете за данни и тяхното оборудване. Ако всичко това бъде оставено без контрол, дейта центровете бързо могат да се превърнат в кошмар за околната среда. За щастие, това няма да се случи. Производителите, доставчиците на услуги, инвеститорите, акционерите и клиентите обръщат голямо внимание на дейта центровете и какви мерки взимат, за да не станат заплаха за околната среда.

Има много технологии във всички аспекти на дейта центровете, които имат за цел да подобрят или напълно да решат проблемите със замърсяването. Това включва нови разработки в сферата на охлаждането, пречистването на вода, използването на дъждовна вода и/или сняг, термични проекти, използването на слънчева и вятърна енергия и още много. Тази тенденция винаги ще бъде важен фактор в индустрията на центровете за данни. Всъщност най-вероятно ще присъства постоянно, защото винаги ще има нови и по-добри начини да се подобри енергийната ефективност и да се намалят емисиите. Това ще намали и разходите в дългосрочен план, което ще направи тази услуга още по-атрактивна за клиентите.

Ако искате да прочетете последната статия на същия автор, направете го тук:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.